Home » Heeswijk

De eerste races in 1967 werden onder N.M.B. vlag gereden:

Op het 2855 meter lange circuit 'Wolvenbosch' in Heeswijk ging op zondag 16 april 1967 de tweede N.M.B. wegrace van start in de 50, 125, 250 cc en de standaardklasse. 

Door de geringe lengte van het circuit dacht de N.M.B. er goed aan te doen de zwaardere klassen hier niet te laten starten. Het circuit was namelijk niet al te breed en had ruwweg de vorm van een driehoek met drie hairpins waarop de rijders een aantal zeer fraaie slingers en S-bochten te verwerken kregen. 

In 1968 maakte de organiserende motorclub MAC De Wisperink een switch naar de K.N.M.V. zodat er slechts 1 keer wegraces onder auspiciën van de N.M.B. verreden zijn. Crosses waren er ook in Heeswijk, die werden georganiseerd door motorclub "Stanserhorn".


De tweede races in 1968 werden onder K.N.M.V. vlag gereden:

Op het 2855 meter lange circuit „Wolvenbosch" in Heeswijk gingen op zondag 7 april 1968 de 50, de 125 en de 250 cc klassen van start in de eerste wedstrijd van dit seizoen. Dat de heren rijders tijdens de eerste training op Zandvoort de spieren wat los, hadden kunnen maken bleek op zaterdag al uit de trainingsresultaten. Het „Wolvenbosch" is namelijk een niet al te breed circuit, dat ruwweg de vorm heeft van een driehoek en uiteraard dus ook drie hairpins telt en waarop de rijders verder nog een aantal zeer fraaie slingers en S-bochten krijgen te verwerken. Niettemin werden er zeer snelle rondetijden gedraaid! Rikus Foekema verzekerde zich met een tijd van 1.44,4 van de eerste startplaats bij de 50 cc Nationalen (1.44,4 = 98,4 km/uur). Bij de 50 cc Internationalen bleek Aalt Toersen met 1.39,3 (103,5 km/uur) de beste papieren te hebben, terwijl Cees van Dongen met 1.33,6 (1095 km/uur) en Rob Bron met 1.31,8 (112 km/uur) hun tegenstanders in respectievelijk de 125 cc Internationalen en 250 cc Nationalen iets gaven om tegen aan te kijken. Hoewel trainingstijden vaak wel veel, maar lang niet alles over het verloop van de wedstrijd zelf kunnen vertellen, bleek het voornoemde viertal echter 's zondags ook goed te zijn voor de overwinningen, Rikus Foekema, broer van Luc, reed bij de 50 cc Nationalen on zeer overtuigende wijze naar de eindzege door beide manches met grote voorsprong te winnen. Goos Letterman bleek in de eerste manche Weliswaar de snelste starter te zijn, maar na twee ronden was zijn spelruit en verdween hij uit de strijd. Rinus Foekema nam bekwaam sturend de kop over, waarbij hij de tweede man Jan Warners en de duellerende Kees Molderé en Jan Groenenboom op voldoende afstand wist te houden. Daarachter volgde een machtig gevecht, waarin Ferry de Vaal en Mindert Nieuwdam (beiden Honda) het aan de stok hadden met de tweetakten van Theo Bazuin en Paul Emmerling. Jan Meyer, die zijn Derbi pas laat aan de praat had kunnen krijgen — hij had dan ook het ongeluksgetal 11 — wist zich ondanks een licht overslaande motor goed op te werken. Jan Groenenboom voerde in de tweede manche één ronde lang het veld aan. Daarna moest hij plaats maken voor Rikus Foekema, die matig gestart was maar snel naar de kop door stootte. Emmerling zat even goed in de kopgroep, maar halverwege de wedstrijd verdween hij met pech in het rennerskwartier. Jan Meyer liet zien, dat hij met zijn Derbi wel in de voorste gelederen hoort. Hoewel hij Groenenboom niet kon bedreigen kwam hij eervol - als derde over de streep met ruim verschil op de hevig bakkeleiende Joop Roos en Ferry de Vaal, die het maar niet eens konden worden over de volgorde. Jan Warners, tweede in de eerste manche, had de pech als laatste van start te gaan met zodanige achterstand, dat hij zijn kans op een hoge klassering in rook op zag gaan. De 50'cc Internationaler kreeg een nogal verrassende einduitslag, doordat verschillende kanshebbers met pech of door. een schuiver uit de strijd verdwenen. De rappe Aalt Toersen bespeelde zijn 12-versnelling Kreidler weer virtuoos en hij wist dan ook beide manches te winnen. Jan de Vries op de tweede 12-versnellings Kreidler was zijn grootste concurrent, vooral in de tweede manche toen hij op kop van start ging. Aalt wist er echter prachtig langs te glippen en hoewel De Vries aan zijn, wiel bleef kleven, moest hij zich toch te grote inspanningen getroosten. Dat wreekte zich in de zesde ronde toen hij te laat ging remmen en door een voorwiel-slip zijn kansen verspeelde. Henk van Beek nam zijn tweede plaats dankbaar over,' maar ondanks zijn knappe rijden kon hij Toersen niet meer bedreigen, evenmin als Jan Kostwinder, die ook op een 50 cc verrassend snel vooruit weet te komen, zijn tweede plaats kon bedreigen. Pechvogels waren er te over bij de 50 cc Internationalen. In de eerste manche waren dit Cees van Dongen, die met een kapotte bak langs de kant kwam te staan, Henk van Beek, Jan Bruins en Pierre Kemperman. Luc Foekema had in zoverre pech, dat hij in de tweede manche als laatste met grote achterstand eindigde. Luc is echter niet voor niets in het seizoen 1967 nationaal kampioen geworden en hij weet waarvoor een gashandel dient. Na een prachtige inhaalrace finishte hij toch nog als vierde, wat hem met zijn derde plaats uit de eerste manche toch een meer dan verdiende tweede plaats in het eindklassement opleverde. Jan Kostwinder vierde zijn debuut als 50 cc rijder met een bronzen plak! Wie anders dan de veelvoudige Nederlandse kampioen en Europa's snelste privérijder, de Rotterdammer Cees van Dongen, had de 125 cc klasse kunnen winnen? Juist, niemand, Cees stuurde zijn Honda-Twin in beide manches met ruim verschil naar de zege. Dik de Heil leverde bij de nationale startbewijshouders een soortgelijke prestatie, maar in de gecombineerde wedstrijd reikte zijn kunnen niet verder dan tweemaal een negende plaats. Wim Keers was in beide manches zijn grote rivaal maar verder dan een dreiging wist hij het niet te brengen. Jos Schurgers, die met een 60 cc Kreidler in de nationale 125 cc klasse een poging deed, werd weliswaar derde, maar zijn machine bleek op dit circuit met zijn lange rechte einden toch niet het juiste wapen te zijn.

Het mooiste gevecht uit deze gecombineerde wedstrijd was ongetwijfeld het duel tussen Ruud Breedt en Jan van Leeuwen, die elk een keer als tweede eindigden. Daarachter was trouwens ook nog wel het een en ander te zien. Jaap Moojen, Aad Droog en Jan Bastiaan vlogen elkaar voortdurend in de haren, terwijl Ton v. d. Goorbergh en Wil Massop, die tot tweemaal toe slecht van start ging, de spanning in het middenveld nog.vergrootten. Lous van Rijswijk had Vrouwe Fortune deze middag niet op zijn hand. In de eerste manche moest hij door pech een prachtige tweede plaats in de achtste ronde afstaan en hoewel hij nog wel in de tweede manche van start ging, viel hij in de tweede ronde definitief met moeilijkheden uit. Rob Bron. toonde zich ongenaakbaar bij de 250 cc Nationalen. Beide manches waren Met groot verschil voor hem! De enige man die hem had kunnen bedreigen, Leo Commu op Suzuki, had in de eerste manche te kampen met een onwillige bougie, waardoor hij niet verder kwam dan de tweede plaats. In de tweede manche verdween hij na één ronde al van het toneel, waardoor Rob Bron verder vrij spel had. Een boeiend duel om de tweede plaats volgde tussen de Ducati rijders Charles van de Wal en Ad Kremers, die elkaar in beide manches geen duimbreed toegaven. Ton van de Goorbergh wist achter deze kemphanen zijn Yamaha net even iets sneller rond te krijgen dan Theo Lablans (1ste manche) en Nico Voortman (2de manche). Met de kwartliters werd een boeiende motorsportmiddag afgesloten. Jammer dat het zonnetje niet wat milder gestemd was. Ondanks de hartverwarmende gevechten zochten velen van de circa 7000 toeschouwers voortijdig weer de warme kachel op. . .

Heeswijk
Heeswijk
Heeswijk

De uitslagen van 1968:

50 cc Nationalen

  1. Rikus Foekema, Den Haag (Kreidler)
  2. Jan Groeneboom, Oud-Beijerland (Kreidler)
  3. Ferry de Vaal, Hilversum (Honda)

50 cc Internationalen

  1. Aalt Toersen, Staphorst
  2. Luc Foekema, Den Haag
  3. Jan Kostwinder, Rotterdam

125 cc Nationalen

  1. Dik de Heij, Hoogvliet (Honda)
  2. Wim Keers, Breda (Honda)
  3. Jos Schurgers, Haarlem

125 cc Internationalen

  1. Cees van Dongen, Rotterdam
  2. Ruud Breedt, Zaandam
  3. Jan van Leeuwen, Leidschendam

250 cc Nationalen 

  1. Rob Bron, Amsterdam
  2. Charles v.d. Wal, Haarlem
  3. Ad Kremers, Mill