Home » Ammerzoden

Ammerzoden

Op 18 mei 1970 waren er voor het eerst wegraces op het Wordragen circuit.


Circuit Wordragen (1970-1972, 3 N.M.B. races)

De eerste drie motorraces in Ammerzoden werden gehouden op een 4,2 km lang circuit genaamd Wordragen, een klein gehucht nabij kasteel Ammersoyen.

Vanaf 1973 verhuisde het racen naar een nieuwe circuit naast het oude, en hoewel dit niet door Wordragen ging, behield het toch deze naam. 

Circuit Wordragen (1973-1980 en 1982-1983, 2 N.M.B. races en 8 K.N.M.V.)

Het tweede circuit in Ammerzoden was een parcours van 4,4 km ten noordwesten van het dorp. Het was operationeel van 1973-1980 en 1982-1983.

Er werd tegen de klok in gereden, behalve in 1976-1977 - en mogelijk ook in 1975 - toen met de klok mee werd gereden. 

De locatie van start-finish veranderde ook, het verhuisde van de Bernseweg naar de Molenachterdijk in 1977, en waarschijnlijk opnieuw in 1982 of 1983, weer naar de Uilencotenweg - dezelfde straat die mogelijk deel uitmaakte van het vroegere circuit van Ammerzoden.

Terwijl de motorraces in Ammerzoden in eerste instantie werden gehouden onder auspiciën van de N.M.B., stapte de organiserende motorclub M.C. Den Boet - ook de fanclub van de lokale motorheld Boet van Dulmen - in 1975 over naar de K.N.M.V. en werden alle wedstrijden vanaf dat jaar onder auspiciën van de K.N.M.V. gehouden.



In 1979, 1980 en 1982 waren er Internationale races, de races van 1980 werden overschaduwd door 2 tragische dodelijke ongevallen.

De geplande races van 1981 konden geen doorgang vinden omdat de lokale overheden er geen vergunning voor gaven.

In 1982 waren er nog internationale races, in 1983 nationale. De geplande races voor 1984 werden gecancelled.



Boet van Dulmen claimde het ronderecord op zijn thuisbaan in 1982, in 1.37,9 = 161,8 km / u, precies twee seconden sneller dan Jack Middelburg.

Andere bekende snelste rondes: 1.42,4 (1979), 1.43,6 (1980) en 1.53,1 (1983 / regen)


Hier een greep uit 2 wedstrijdverslagen:

Voor het eerst werden door de MC den Boet wedstrijden georganiseerd onder auspiciën van de KNMV en uiteraard stonden de races in het teken van „Den Boet" die de dag voor de races nog in Oostenrijk had gereden en in twee klassen aan de start kwam, Den Boet had het niet gemakkelijk. In de eerste race werd hij tweede achter Wil Hartog maar in de 500 cc won hij na een spannend gevecht met Jack Middelburg. De naam Middelburg moet u trouwens ook onthouden want het ziet er naar uit dat van deze kant dit jaar nog het nodige vuurwerk verwacht kan worden. Wil Hartog had niet getraind en moest daarom achteraan starten in de 250 cc-internationaal. Hij had niet kunnen trainen omdat de machines nog niet klaar waren en Karel Zeegers moest heel wat uurtjes slaap missen om de machines op tijd klaar te hebben. Wil had op de morgen van de race nog even mogen trainen, evenals Den Boet, maar men was niet toe gekomen aan optimaal afstellen enz. Toch bleek het Wil niets uit te maken om achteraan te starten want als een pijl uit de boog schoot hij door het hele veld naar voren en in de eerste bocht lag hij reeds op de vierde plaats en bij de eerste doorkomst reeds tweede. Nog sneller was Adri v. d. Broek die kopstart pakte en de eerste plaats niet meer afstond. De machine van Hartog liep te langzaam om v. d. Broek te bedreigen en Adri Won gemakkelijk voor Hartog en Kees Schermer. In de 350cc internationaal kwam Den Boet aan de start, uiteraard ook achteraan, maar dat weerhield hem er niet van, evenals Hartog om zeer snel aan de kop van het Veld te komen. Bert Struik, vorig jaar nog iemand die niet verder kwam dan het middenveld was het snelste weg en hield ook de kop, totdat een waterslang los ging en het feest voorbij was. Wil Hartog stond de eerste plaats niet meer af. In de vijfde ronde passeerden Den Boet Jack Middelburg en tot het einde bleef de stand aan kop ongewijzigd. Piet van der Wal stoomde van de elfde plaats in de eerste ronde door naar een vierde plaats bij de finish, net voor Marcel Ankoné en Rob Bron. Rob viel overigens weer een keer en hoewel hij de wedstrijd wel beëindigde ging hij toch naar het ziekenhuis voor nader onderzoek. De 50cc internationaal was de enige wedstrijd die tot de laatste ronde spannend bleef. Het werd een geweldig gevecht tussen Jan Bruins en Theo van Geffen. De machine van Jan was niet optimaal gegeared en het ene rechte stuk was Jan sneller en terug naar de start was Theo weer de snelste. Uiteindelijk won Jan met 0,7 seconde voorsprong op Theo van Geffen. Gerrit Strikker werd derde voor Roel Cornelis en Jan Huberts. De laatste race van de middag, de 500cc internationaal, werd een overwinning voor Boet van Duimen en op het moment dat Boet voor de eerste keer op kop lag was dat duidelijk aan het publiek te horen. Het was Bert Struik, die wederom als snelste weg was, voor Marcel Ankoné en Jack Middelburg. Vlak daarachter kwam den Boet. Helaas voor Bert Struik sloeg ook deze keer weer de pechduivel toe. Hij moet naar de kant vanwege een losgelopen koppeling. Jack Middelburg nam de kop over met vlak daarachter den Boet en in de vijfde ronde lukte het, onder luid gejuich van het in groten getale opgekomen publiek, om Jack Middelburg te passeren. Middelburg bleef echter goed bij en eindigde als tweede, voor Marcel Ankoné en Dick Alblas. Bij de nationalen 125 cc ging de strijd tussen Cecchini en Theo van Geffen. Van Geffen won uiteindelijk met ruime voorsprong. In de 250 cc-nationaal zag het er naar uit dat Peter Pauw zou gaan winnen„ maar in de achtste ronde viel hij vier plaatsen terug en zo ging de overwinning naar Martin Janssen, voor Roel Schmitz en Wim Otten.


Wil Hartog sterkste in Ammerzoden

Op bevrijdingsdag organiseerde de MC „Den Boet" een prestigeduel in de 350 cc klasse, dat een knaller werd van de eerste orde! Voor de eerste maal woei in het Gelderse Ammerzoden de K.N.M.V.-vlag op het stratencircuit en de M.C. „Den Boet" zal daar beslist geen spijt van hebben gehad. Méér dan 10.000 bezoekers zagen Wil Hartog, Boet van Duimen en de „Nederlandse Johny Cecotto" Jack Middelburg een dermate spannende krachtmeting plegen, dat zelfs de insiders het zweet in de handen stond. Daarachter zorgden Piet v.d. Wal en Rob Bron ook voor het nodige strijdgeweld, waarbij in het heetst van de strijd Piet in de laatste ronde even iets te laat in de remmen ging en Bron torpedeerde, uiteraard zonder opzet. De wedstrijd begon met een verbluffend sterk begin van Bert Struyk, die hard op weg is door te Stoten naar de absolute top. Helaas moest hij na vier ronden opgeven, wat hem in de 500 cc race nog een keer overkwam. Ondanks het feit, dat Hartog en Boet van Dulmen door het missen van de officiële tijdtraining achteraan moesten starten (Boet moest in de nacht van zondag op maandag zelfs 1100 km rijden vanuit Salzburg), stormden de heren onmiddellijk naar voren. In de tweede ronde pakte Hartog de kop en wat Boet en Jack Middelburg hierna ook probeerden — angstaanjagend hard ging het — zij zagen geen kans om dichter dan 30 à 50 meter bij Hartog te komen. Boet moest zelfs alles geven wat de lepel goot om Middelburg voorbij te komen, die in de slotfase het tempo iets liet dalen en tevreden was met de derde plaats. De fans van Boet kregen in de slotrace, de 500 cc, toch datgene waar ze voor gekomen waren: een zege voor Den Boet. Zonder moeite wees Boet (opnieuw) Jack Middelburg en Marcel Ankoné (die wat met zijn versnellingsbak tobt) terug naar de tweede en derde plaats. Uiteraard werden in Ammerzoden ook de verrichtingen van de populaire Theo van Geffen (eerste in de 125 cc nationaal en 2e in de 50 cc internationaal) met grote vreugde en veel vette geldpremies begroet (waaronder f 30,— van N.M.B.-voorzitter Van Bokhoven). Een zeer gelukkige Adrie van de Broeke greep de zege in de 250 cc internationaal, waarin hij Wil Hartog en diens niet al te snelle Riemersma-Yamaha het nakijken gaf.


klik op een foto om hem te vergroten

Ammerzoden
Ammerzoden