Wegraces in Tubbergen

Van het aantal nieuwe races dat kort na de Tweede Wereldoorlog werd geïntroduceerd was die van Tubbergen veruit het meest succesvol. De eerste race werd gehouden in september 1946 - als de 'Groote Prijs van Twenthe' - en werd al snel, naast de Nederlandse T.T. in Assen, een bekend internationaal evenement. Boet van Dulmen klokte in 1980 op het dan 8745 meter lange circuit een rondetijd van 2.59,01 hetgeen overeen kwam met een gemiddelde snelheid van 175,9 km/uur. In april 1984 had het (nieuwe) circuit tussen Tubbergen en Geesteren een lengte van 3750 meter en klokte diezelfde Boet van Dulmen er de snelste rondetijd van 1.29,3 hetgeen een gemiddelde snelheid van 151,2 km/uur inhield. Op de foto boven: Piet van de Wal met een Kawasaki (1972)

Wedstrijdverslag uit 1972 waarbij er die dag veel ongevallen voordeden:

Gevaar is onverbrekelijk verbonden aan het rijden van wegraces. Het is een wezenlijk, niet los te denken bestanddeel ervan. De renners moeten dat accepteren, en als zij dat eenmaal gedaan hebben, dan hebben ze dat meestal voorgoed gedaan; zij komen er niet meer op terug en blijven racen, ook als zij zelf een ongeval meemaken. Er gebeurt dus wel eens iets, dat is niet tegen te gaan, maar zoals het op de tweede Pinksterdag in Tubbergen toeging was niet meer acceptabel te noemen, Daar liep alles vrijwel fout waarvoor voldoende verklaringen te geven zijn. Menselijke fouten, zowel van de zijde van de organisatie als van de rijders, alsook ongekend veel op één dag samengekomen pech. Het begon al in de training waarbij mechanische pech de oorzaak was van een ernstig ongeval op het snelste gedeelte van het rechte eind. Bij een snelheid van dik boven de 200 km/u kwamen Henk Coelman. Cas Swart en Jan Rietdijk ten val, waarbij vooral Jan Rietdijk ernstig werd gewond. Vlak voor de start van de races stortte er een tribune in, waarbij meerdere mensen verwondingen opliepen. Tijdens de eerste races was er al een flink aantal valpartijen die verder niet zo ernstig waren, maar bij de tweede internationale race. die van de klasse tot 250cc, sloeg het noodlot pas goed toe. De uit Zuid-Afrika afkomstige Mike Grant raakte in Fleringen van de baan en kwam in het publiek terecht, waarbij een toeschouwer vrijwel onmiddellijk stierf en verschillende anderen verwondingen opliepen waaronder enkelen zeer ernstige. In dezelfde race caramboleerden Adri v. d. Broeke en Leo Commu. Daarbij liep Leo Commu hersenletsel op, dat zich al direct bijzonder ernstig liet aanzien. De langs de baan gestationeerde ambulances konden het werk nauwelijks aan, waren veel weg, en dat betekende dat tussen de races vaak lange wachttijden ingelast moesten worden (er mag niet gestart worden voordat de ambulances aanwezig zijn). Na het Ongeval in de 250 cc klasse liep de wachttijd op tot meer dan een uur, waardoor noodgedwongen de rest van het programma aanzienlijk ingekort moest worden. Begonnen werd 'smorgens met de klasse 350 cc nationaal. Na de start pakte Wil Melis de leiding, voor Henk Lodder, Karel Zeegers en Koos de Graaf. Vijf ronden moesten er afgelegd worden, maar er waren er nauwelijks twee verstreken toen Wil Melis, die inmiddels de snelste ronde gedraaid had, motorische moeilijkheden kreeg en afzakte. In de voorlaatste ronde zat hij nog op de derde plaats, maar de finish haalde hij niet. Het volgende drietal wisselde niet meer. Henk Lodder won met ruim negen seconden voorsprong op tweede man Karel Zeegers, die zelf meer dan een minuut afstand wist te nemen van Koos de Graaf. De klasse 500 cc nationaal bracht een spannend duel om de overwinning tussen Fred Sinke en Piet Visser, die hoe hard ze ook reden, nauwelijks los kwamen van enkele achtervolgers. Fred Sinke won het duel op de streep, nadat hij in de vierde ronde tijdelijk Piet Visser voor had moeten laten gaan. F. Coopman zat in het begin op de tweede plaats, maar moest langzamerhand toestaan dat Visser en G. v. d. Linde hem passeerden. De eer van de snelste ronde ging naar K. Zwaan die na een slechte start wist op te klimmen tot de derde plaats, maar in de laatste en beslissende doorkomst ontbrak.