Home » Specials » Uit een ouwe crossdoos

Uit een ouwe crossdoos

motorcross van vroeger tijd


Motorcross op Hemelvaartsdag in Rhenen (hier 1968)

Op Hemelvaartsdag j.l. werden er op de Grebbeberg te Rhenen de West-Europese Kampioenschappen verreden, waar verschillende renners die op 1 juni te Elst zullen komen, in goede vorm bleken te verkeren. Deze motorcross werd georganiseerd door de M.A.C. en Omstreken (MACRO), onder auspiciën van de R.K.N.M.B.. Om kwart vóór twee werden de vlaggen gehesen voor de deelnemers uit Duitsland, België, Frankrijk en Nederland, waarna de verschillende volksliederen werden gespeeld. Eerst kwamen de junioren tot 150 cc aan bod. Na een spannende strijd werd A. G.M. Wolfs uit Den Bosch eerste met Parilla; tweede werd G. v.d. Waterlaat uit Helmond met Eysink. Bij de klasse junioren 500 cc werd eerste H. Schreuder, Eindhoven, met B.S.A.; 2e G.J. van Heugten, Amersfoort, met B.S.A. Bij de internationale tot 150 cc was de uitslag: 1. M. Karsmakers, 2. C. v. Lankvelt, 3. M. Cordes, 4. R. Kooy. Hierna kregen wij de brullende machines van de internationale 500 cc te zien. De oud-Elstenaar C. Turk met Matchless won hier al de vier manches. De Belg Hayen werd tweede en Heuvelmans uit Valkenswaard derde. Dit was wel het spannendste deel van de gehele middag. Turk leverde een grote strijd door steeds maar aan de kop te blijven. Deze en nog veel meer andere renners zullen op 1 juni in Eist te zien zijn, waar de Bemac een motorcross organiseert en Turk voor eigen publiek zeker alles zal proberen om te winnen.


West-Europees kampioenschap in Schijndel

Voor ongeveer vijftien duizend toeschouwers werden deze wedstrijden verreden onder zeer gunstige weersomstandigheden. Renners uit Duitsland, Engeland en België bonden de strijd aan tegen de Nederlandse gegadigden in de 250 cc klasse.

Drie manches van 15 minuten plus 1 ronde zou de beslissing brengen.

Meteen moet worden opgemerkt, dat de buitenlanders veel moeite hadden met het zware terrein, dat overwegend uit zandpartijen bestond en waar onze Nederlandse renners minder moeite mee hadden.

De beste buitenlander werd op de vijfde plaats geklasseerd.

In de eerste manche een schitterend gevecht aan de kop tussen Henk Vosters en Floor Verbrugge waarbij Vosters ronden lang aan de leiding lag gevolg door Verbrugge en als derde man Frans v.d. Dungen.

Vervolgens Gerrit Does en daarna de Belg van de Casteele.

De Engelsen en Duitsers zouden geen grote rol spelen.

 

 

Met het ingaan van de laatste ronde nam Verbrugge de kop en won de eerste race. Vosters werd tweede en v.d. Dungen derde.

De tweede manche werd vanaf het begin tot het einde beheerst door Henk Vosters, welke direct na de start de leiding nam en deze tot het einde behield.

Does reed op een tweede plaats en wederom werd v.d. Dungen derde. 


Walter Kramer en Cock Baas (#N7)

Jan Nouwens en Frits Kiggen vormden in Best, waar de AMC Best een internationale motorcross organiseerde welke meetelde voor het Europees kampioenschap van de IMBA, veruit de beste combinatie. In de eerste en derde manche kon de concurrentie hen helemaal niet benaderen, maar toch werden Nouwens en Kiggen geen winnaar.

In de tweede manche werden zij op weg naar de kop door een buitenlandse combinatie van het circuit gedrukt. Alleen dank zij de stuurmanskunst van Jan Nouwens kon verder onheil voorkomen worden. De motor was echter ontredderd en daardoor moest met de twaalfde plaats genoegen genomen worden.

Door dit voorval kwam een andere Nederlandse combinatie op het erepodium. Cock Baas en Walter Kramer, vorig seizoen Europees kampioen reden zeer regelmatig en werden in de bloemen gezet. Bloemen ook voor de 17-jarige Jo van Ham uit Uden, een nieuw talent, die bij de senioren in de 250/500 cc klasse zijn Bultaco naar twee manches overwinningen stuurde en daardoor ook eindwinnaar werd. De laatste bloemenruiker was voor Arno Vonk uit Boekel, de 50 cc-kampioen. Ook dit seizoen zal heel wat moeten gebeuren om hem van de titel af te houden.


Motorcross familie Van Heugten



Gulpen


Gulpen

Uit een ouwe crossdoos
Uit een ouwe crossdoos

Kees van den Boomen


Sint Anthonis




Uit een ouwe crossdoos
Uit een ouwe crossdoos

 leden van MAC Aalst

Uit een ouwe crossdoos
Uit een ouwe crossdoos
Uit een ouwe crossdoos

Uit een ouwe crossdoos
Uit een ouwe crossdoos
Uit een ouwe crossdoos
Uit een ouwe crossdoos

Motorcross in Gemert


Burgemeester Damensportpark - Geleen

Foto: Baanspecialisten Floor Verbrugge en Piet van Beek slippend door de bocht.

In het Burgemeester Damensportpark te Geleen zwaaien zondag voor het eerst de poorten open om de liefhebbers van de baansport toegang te geven tot de wedstrijden van de Limburgse Motorcross Organisatie. In deze wedstrijden komen de beste rijders van de Nederlandse Motorsport Bond voor de startlijn. Als bijzondere attractie staan verder zijspanraces te wachten. De senioren starten in de 250 en 500 cc-klasse en de junioren bestijgen de 500cc-ers.

Dit wordt een programma van 13 races. zoals er in de Limburgse contreien zelden valt te aanschouwen.

Bij deze races hebben kinderen onder twaalf jaar onder geleide vrije toegang. De jeugdigen tot 16 jaar krijgen toegang tegen sterk verlaagde prijs.

De seniorenklasse 250 cc is uitgegroeid tot een deelnemerslijst met klinkende namen. Daaronder bevindt zich in eerste instantie de tweevoudige nationale en West-Europese kampioen (IMBA) crosskampioen Floor Verbrugge (Limburgia—team).

Tevens zijn van de partij zijn teamgenoten Frans Merks en de Heerlenaar Broer Roelandt. Tot de grote concurrenten van deze Limburgianen behoren Piet van Beek. Jan Kers, A. Nolen en Chris van Heertum. Voor een verrassing kan verder zorgen de Dordtenaar A. Veth en de IJmuidenaar R. Jachtenberg.

Ongekend hard zal het ook toegaan bij de halve liters senioren met als grote favoriet André van Doorne. De Blerickenaar weet echter dat mannen als Gerrit van Beek. Anton Seuntjes en René Cortie alles op alles zullen zetten om hem van de zege af te houden. Zij allen starten in serie 1. Serie 2 is eveneens sterk bezet met Piet van Gompel, Ben van Dijk, de Zwitser Watson en „coming man" Piet Kantelberg.

Als starter fungeert zondag N.M.B. vice-voorzitter Maan Coumans persoonlijk. Hij zal om 14.00 uur het eerste startsein geven, nadat de rijders een uur de tijd hebben gehad proef te draaien. Rest nog te vermelden dat de senioren en junioren in de 500 cc in series rijden met een herkansing en daarna de finale. Mocht het nodig zijn, dan zullen ook de zijspanraces in series worden verreden. De senioren 250 cc rijden in drie manches met puntentelling.



Zondag 23 april 1967 was het 'Herenkuilcircuit' te Sint Geertruid voor de zoveelste keer het strijdtoneel voor meer dan zestig motorcrossers die een harde strijd leverden voor de ereplaatsen.

Bij elke categorie gaven de coureurs elkaar geen duimbreed toe al was het parcours vanwege de regen uitermate zwaar geworden. 

De Motorclub Sint Geertruid organiseerde de cross ander auspiciën van de Nederlandse Motorsport Bond.

Drieëntwintig coureurs verschenen aan de start voor de junioren 250 cc. Nauwelijks de helft bleef nog over toen de laatste ronde van de eerste manche inging.

Van de start af had Klaver uit Alblasserdam zich aan de leiding genesteld en handhaafde zijn eerste plaats zowel in de eerste als tweede manche en werd ook winnaar.

Jos van Vloet uit Stevensbeek en Brouwers Wijlre werden 2e en 3e in de eerste manche. In de tweede manche waren deze plaatsen voor respectievelijk Goossens. Eindhoven en Van Schijndel Rosmalen.

De einduitslag bij de junioren 250 cc was: 1. Klaver Alblasserdam, 2. Goossens Eindhoven, 3. M. Raaijmakers Sint-Oedenrode, 4. Pepels Stein, S. Van Schijndel Rosmalen.

Sensationeel en spannend was de strijd bij de junioren 500 cc. waarvoor vijftien crossers aan de start verschenen.

In de eerste zowel als de tweede manche nam Notten van de start af de leiding om in het verdere verloop de voorsprong uit te bouwen.

Hiermee werd Notten uit Brunssum onbedreigd winnaar bij de 500 cc junioren.

De uitslag was verder als volgt: 2. Verhagen Reusel, 3. Kroese Nijmegen, 4. Van Donselaar Nijmegen, 5. Van Toorn Doetinchem.

Grote nummer

Het grote nummer van de crossmiddag vormde ongetwijfeld de senioren 250 cc met stuk voor stuk klinkende namen. Een strijd waarbij de favorieten elkaar geen duimbreed toegaven en die voornamelijk werd uitgevochten door Floor Verbrugge, Jan Kers en Gerrit Does.

Floor Verbrugge won de eerste en derde manche en Jan Kers werd in de tweede manche winnaar.
De einduitslag was hier: 1. Floor Verbrugge De Hoef, 2. Gerrit Does Hilversum, 3. Jan Kers Soest, 4. R. Castelen Hilversum, 5. Theo Slaats Volkel.

De winnaars mochten gelukwensen in ontvangst nemen van de N.M.B. voorzitter Van Bokhoven, de geestelijk adviseur Mgr. P.J. Boymans en de voorzitter van de M.S.C. Sint Geertruid, de heer Curfs.


Martien van den Boer: in 1972 de derde Nederlandse I.M.B.A.-kampioen 250 cc

(door Martien van den Boer)

Op een zelf omgebouwde Villiers wegmotor tot crossmotor begon ik in 1963 te crossen.

In mijn vrije tijd was ik vaak te vinden op het trainingscircuit van Den Hout, vlakbij Oosterhout en ongeveer 5 km van mijn woonplaats Breda.

Den-Hout was een prachtig trainingscircuit waar ook eens per jaar een N.M.B. wedstrijd georganiseerd werd.

Omdat ik nog geen rijbewijs had was ik meestal afhankelijk van mijn zwager of van vrienden.

Ik kan me nog goed herinneren dat mijn Villiers achter in de koffer van een Peugeot paste. wel met het voorwiel eruit.

Zo gingen wij naar een wedstrijd in Schijf. Op 9 juli 1967 reed ik mijn eerste wedstrijd op een Husqvarna 250cc in Dorst en behaalde de 17e plaats.

Later in het jaar, op 28 oktober, boekte ik in Veghel mijn eerste overwinning. Wat was ik gelukkig!

Twee jaar reed ik op een 250cc Husqy en daarna twee jaar op een 360cc CZ.

In 1971 bij toeval en medewerking van de Gebroeders Tiny en Louis van der Heijden uit 's-Hertogenbosch een Bultaco geprobeerd en dat was een succes: een schot in de roos.

Mijn Bultacootje ging als een speer!!!!

Het gehele jaar binnen dc top tien met twee eerste plaatsen over 30 wedstrijden dat jaar.

En toen was het nieuwe seizoen aangebroken: 1972, een zeer succesvol jaar, ja een topjaar!

Ik werd Europees I.M.B.A.-kampioen en bijna ook Nederlands kampioen.

Bij de laatste kampioenswedstrijd in Rosmalen moest ik voor Frans Goossens eindigen om kampioen te worden en ik was op dat moment buitengewoon goed in vorm.

Maar... daar liet mijn Bultacootje mij in de steek met ontstekingsproblemen.



Venray verwacht vuurwerk bij motorwedstrijden

VENRAY, 9 mei 1970.
Voor de MCV te Venray is het zondag weer feest, want, dan wordt de jaarlijkse motorcross om de industrieclub-trophee „De Bijenkorf" gehouden voor de 500 cc. senioren en internationalen.

Dit jaarlijks gebeuren trekt altijd enorme belangstelling uit de vaderlandse motorcross-wereld.

Het is goed gezien van de MCV te vermijden dat door de bezetting van het deelnemersveld van te voren reeds met vrij grote zekerheid de overwinnaar is te tippen.

Er is een veld coureurs gecontracteerd, dat aan elkaar gewaagd is, al zal natuurlijk de favoriet Peter Willems bijzonder hoog staan genoteerd op de lijst van kanshebbers.

Maat Peter Willems zal er hard voor moeten knokken tegen knapen als Jan Seevink, Geert Knuiman, de junioren kampioen 1969, Jan van Beek en niet te vergeten Frans Karsemakers.

Het is een uiterst snel circuit in Venray-IJsseIstein en biedt voor de „durvers" grote mogelijkheden.

Een tweede belangrijk programmapunt is de strijd van de sidecar-coureurs, waarvoor liefst 43 combinaties hebben ingeschreven.

Geen wonder, het brede parcours is bijzonder geschikt voor deze categorie.

De MCV heeft geen schifting onder de ingeschreven deelnemers willen toepassen en met een dergelijke bezetting kan op vuurwerk worden gerekend.

Dicht bij huis zal Jo Clement hoge ogen gooien. maar Jo Keunen, Bert Oosterhuis, Fons van Heugten, en Frans Vos zullen er alles voor over hebben de van de Helmondenaar te doorkruisen.

Tenslotte zullen ook de 500 cc junioren. die elkaar in drie manches de hoogste eer zullen betwisten. niet weinig bijdragen aan het welslagen van dit motorfestijn.

Wordt dit een zege voor de MCV-er Antoon Kleuskens of Ton Hendriks uit Wanssum? Het zal niet gemakkelijk zijn voor dit tweetal de 28 concurrenten achter zich te laten.

Maar dat maakt ook deze strijd interessant en spannend. Het eerste startschot valt om 14 uur.

Voor „buitenmensen" zij medegedeeld, dat het circuit is gelegen in het bosrijke gebied aan de weg Venray-Deurne.



Uit een ouwe crossdoos

De nationale motorcross op Koninginnedag te Nistelrode is in een fraaie overwinning voor Henk Vosters (Limburgia-team) geëindigd.

 De Limburgiaan nam hierdoor revanche voor de nederlaag van zijn teamgenoot Piet van Beek tegen de West-Europese kampioen Frans Merkx, die voor eigen publiek met een derde plaats tevreden moest zijn.

Piet van Beek eindigde als vierde voor Gerrit Does uit Hilversum.

Bijzonder goed draaide Ton Brusselers uit Boxtel, die tweede werd.

Bij de „zware jongens" heeft Joost Molengraaf weer eens van zich doen spreken door de 500 cc klasse op zijn naam te schrijven vóór Jan Keizer uit Vlijmen. 

Derde werd J. v.d. Crommenakker, gevolgd door Gerrit van Beek, terwijl Hendriks uit Oss de vijfde plaats bezette. In een cross te Unheim (Duitsland) bereikte Henk Vosters zaterdag een vierde plaats. Roelants, die thans ook de beschikking heeft over een Spaanse Bultaco-machine, eindigde als vijfde in zijn race.

In Someren werd P. van Beek zondag tweede, H. Driessen vijfde en H. Vosters zesde.



Naar ons de voorzitter van de LMCO, de heer Maan Coumans mededeelde, zijn voor 't Limburgia-team de volgende coureurs gecontracteerd:

A. Roelandt uit Heerlen, Henk Vosters uit Eindhoven, F. Jeronimus uit Velp, Hans v.d. Kaay en Joop Schuurman, beiden uit Doorn.

Het team zal op zondag 28 juni a.s. in zijn nieuwe samenstelling debuteren bij de baanraces in het Burg. Damensoortpark te Geleen.


Zondag motorcross in Sint Geertruid

Zondag 22 mei 1966 zullen op het bekende Herenkuilcircuit te St. Geertruid de motoren weer daveren. Onder auspiciën van de NMB wordt dan weer een grote nationale motorcross gehouden. Dat het op dit prachtige circuit aan spanning en sensatie niet zal ontbreken weet iedereen die hier reeds een -cross meemaakte.

GEWIJZIGD CIRCUIT
De organisatoren hebben er echter nog een schepje bovenop gedaan. Het circuit is hetzelfde gebleven, doch men rijdt dit nu in omgekeerde richting. Het gevolg hiervan is o.m. dat een metershoge zeer steile afdaling nu een bijna onneembare klim is geworden. Dat is niet het enige. want in het parcours zitten nog wel een stuk of vijf „afgronden" die genomen moeten worden en of dat alles nog niet voldoende was, heeft man er ditmaal voor het eerst een moerasweide in opgenomen. Weer of geen weer, aan modder zal het zeker niet ontbreken.

80 DEELNEMERS
In de drie verschillende categorieën zullen in totaal ruim tachtig coureurs aan de start verschijnen. Voor de junioren 250 cc unordt om uur het startschot gelost. Voor meerderen van hen de eerste kennismaking mat het St. Geertruidse parcours. Dat het spannend wordt, staat vast, als we de namen noemen van Verweijmeren. Joop Sutherland, S. Vet, Casteelen, R. v. Laar. de oud St. Geertruidenaar Slenter van Amby en de plaatselijke crosser H. Offermans.

SENIOREN 250 CC
Een klasse apart vormen de senioren 250 cc. Hier komt niemand minder dan de Westeuropees kampioen Floor Verbrugge aan de start. Hij zal met zware concurrentie moeten afrekenen. Als we de namen noemen van H. Driessen, J. Kers, Frans Merx, Piet v. Beek, Broer Roelant, Slaats en Bert Servink, dan hoeft hieraan niet worden toegevoegd dat niemand een duim breed zal toegeven en dat zij uit de machines alles zullen halen wat mogelijk is.

SENIOREN 500 CC
Tot besluit van de cross komt het zware geschut op het .,Herenkuil-podium" in actie. Insiders menen hier als favoriet Joost Molegraaf te mogen aanstippen. Maar crossers als A. v. Doorne, P. Kantelberg, Gerrit van Beek, Ben van Dijk en H. v. Elzen zullen met meerdere anderen eveneens alle moeite doen om in deze categorie de overwinningspalm in de wacht te slepen.

Hieronder een foto van N36 Ad Verstegen



 

Op de Pepelsberg in Sweykhuizen daverden zondagmiddag de motoren.

Toeschouwers vielen er ditmaal echter op het bekende cross-circuit weinig te zien, want voor de cross-matadoren stond er geen wedstrijd op het program.

De rijders van het Limburgiateam traden echter aan om kennis te maken met de nieuwe, uit Spanje geïmporteerde crossmotoren, die de heer Maan Coumans uit Stein voor het team aanschafte.

Piet van Beek en Henk Vosters konden op deze nieuwe machines al meteen goed uit de voeten.

NMB-motorcross in St. Willebrord

St. Willebrord, 7 november 1967

De uitslagen van de in St. Willebrord verreden N.M.B. motorcross luidden:
50cc junioren:
1. Spaubeeks, 2. Van Soest, 3. Van Rooyen, 4.  Sluis, 5. Maillot.
250cc junioren:
1. Daelman, 2. Arno Bosch, 3. Van Poel, 4. Van den Boer, 5. Vonken.
500cc junioren:
1. Koppenberg, 2. Caron, 3. Wouters, 4. van Gerwen, 5. van den Broek.
Zijspanklasse:
1. Gerrit van de Poel 2. Clement, 3. van de Ven, 4. de Jong.



Gerrit Does

De jeugdige, pas sedert kort negentien jaar, coureur G. Does uit Hilversum, is geen junior meer. Tijdens de motorcross te Sweikhuizen, waar hij ruim een jaar geleden zijn eerste wedstrijd reed, zegevierde de veelbelovende Does op 31 mei en bereikte daarmee de promotie naar de categorie der senioren. Foto's van G. Does, die een bijzonder enthousiast beoefenaar van de motorsport, is en onder meer een reis naar Engeland maakte om daar zijn licht eens op te steken hoe het nu eigenlijk moet.

Does is lid van de Dave Bickers Fan Club en dat hij in Engeland wel iets heeft geleerd blijkt uit zijn promotie naar de seniorenklasse. En dat, alles weet Does te combineren met zijn studie, want hij zit nog steeds op school.

Tijdens de cross te Sweikhuizen heeft Does het niet gemakkelijk gehad. Van Toorn uit Ingen en van Eembergen uit Nistelrode hebben het de jeugdige Hilversummer danig lastig gemaakt. Maar uiteindelijk was de zege voor Does, die daarmee tevens zijn promotie kon gaan vieren.


Twee Limburgers starten in kampioenstrui 

Piet van Beek

Foto: Piet van Beek

GELEEN, 23 januari 1965 — Als de vooruitzichten niet bedriegen, gaat de motorsport onder de vlag van de R.K. Ned. Motorrijders Bond een veelbelovend seizoen tegemoet en hierin zal ook ons gewest een belangrijke rol gaan spelen, dankzij de activiteiten van de Limb. Motor Cross Organisatie. De L.M.C.O., onder de energieke leiding van de voorzitter, Maan Coumans, organiseert niet alleen zelf drie baan- en drie crosswedstrijden, maar zal ook haar medewerking verlenen aan baanraces te Baarlo en crossen te Venray, Roermond, Echt, Gulpen en Sint Geertruid. Limburg geniet bovendien de eer twee nationale kampioenen aan de start te kunnen brengen en wel de Blerickenaar André van Doorne, crosskampioen in de halve liter klasse en Hanny v.d. Sluys uit Roermond als baankampioen in de 250 cc klasse.

Het programma van de R.K.N.M.B. omvat voor het gehele land een veertigtal wedstrijden, waarvan er 14 op Limburgse bodem zullen worden uitgevochten en wel 4 baanraces te Baarlo en Geleen en 8 op crosscircuits. Gestart wordt op zondag, 28 maart met een cross op de Pepelsberg te Sweykhuizen en verder luidt dan het gewestelijk programma als volgt Venray 4 april, Geleen 25 april, St. Geertruid 23 mei, Sweykhuizen 13 juni, BaarIo 20 of 27 juni, Geleen 18 juli, Gulpen 25 juli, St. Geertruid 15 aug., Sweykhuizen, 22 aug. Baarlo 12 sept. en Geleen 26 sept. De data voor de wedstrijden te Roermond en Echt zullen nog worden vastgesteld.

RUIME KEUZE DEELNEMERS
De keuze voor de samenstelling van een rennersveld zal voor de organisatoren zeer ruim zijn, want gedurende het vorig seizoen hebben zich 21 junioren naar de rijen der senioren gereden en wel 11 in de 250 cc. klasse en 10 in de halve liter klasse. Onder hen bevinden zich de Limburgers Jo Dirix uit Geleen, Harry Driessen uit Stein (250 cc.) en Jan de Vlieger uit Reuver (500 cc.) Op de lijst der internationalen prijkt de naam van de Blerickse kampioen André van Doorne, terwijl in de 250 cc. klasse van het Limburgia team Joop Schuurman zich van een N. nummer heeft meester gemaakt. In het komend seizoen zullen verder een N. nummer voeren de tweevoudige kampioen Jo Lammers (Schijndel), Pierre Karsemakers (Aalst), T. Brusselers (Boxtel), Piet van Beek (Zeist), de West-Europees kampioen Frans Merks (Nistelrode), Henk Vosters (Eindhoven) en Theo Slaats (Volkel). In de halve literklasse omvat de N. nummers-lijst naast v Doorne, Willy v.d. Elzen (Gemert), Joost Molegraaf (Eindhoven), Jan Keizer (Vlijmen), Ben v. Dijk (Nistelrode), Jos van Gompel (Eindhoven), H. Hendriks (Oss) en J. Eigenbrood (Lisse). In de zijspanklasse zijn dit J. Regters (Zevenhuizen), J. de Vries (Slikkerveer) en W. Albers (Zuidland). Gerrit Poel, de grote kampioen van voorheen in deze klasse, heeft zich na een dertigjarige renners carrière op 54-jarige leeftijd uit de wedstrijdsport teruggetrokken.

NIEUWE REGLEMENTSBEPALINGEN
De wedstrijden zullen in het komende seizoen om meer dan een reden aan aantrekkelijkheid gaan winnen, want op de gehouden vergaderingen in de afgelopen maanden tussen renners en clubbesturen enerzijds en in de top van de R.K.N.M.B. is het verloop van het vorig seizoen natuurlijk goed bekeken en is er lang en breed gediscussieerd over nieuwe voorstellen om het wedstrijdelement op een nog hoger peil te brengen. Zo is er b.v. voor de kampioenen heel prettig nieuws uit de bus gekomen.

De met het nationale kampioensshirt om de schouders rijdende renners zullen op iedere wedstrijd een extra premie mogen incasseren. Om het lange wachten bij de start te voorkomen, is bepaald, dat er slechts twee minuten zal worden gewacht op een coureur, die op het moment van het vastgestelde vertrek nog aan zijn machine doktert. Een renner, die machinepech krijgt tiidens de wedstrijd, zal de strijd alleen mogen voortzetten op een andere motor van dezelfde cylinderinhoud als waarmee hij oorspronkelijk van start is gegaan. Heel belangrijk is het besluit, dat de organisatoren zelf kunnen bepalen, welke klassen zij in hun wedstrijdprogramma wensen op te nemen en welke renners zij in de onderscheiden klasse aan de start wensen te zien.

In de startmethode is niets veranderd en het blijft dus „hand aan 't touwtje" waarbij de heren Coumans en van Dam als aangewezen starters een oogje in het zeil zullen houden. Min of meer verrassend is het besluit om terug te komen op het aantal prestaties, welke mee tellen voor de nationale titel. Vorig seizoen werd dit vastgesteld op de zes beste prestaties, maar in het vervolg zullen wederom de twaalf beste prestaties bepalend zijn. Maar al mag ons deze herziening hebben verrast, zeker is, dat het 'n goede maatregel is bij een zo groot aantal wedstrijden. De kansen voor de coureurs worden hierdoor groter en dit komt ongetwijfeld ook het wedstrijdelement ten goede. Meer aandacht zal er ook besteed worden aan de medische sportkeuring. Aan de fysieke gesteldheid van een motorrenner worden bijzonder hoge eisen gesteld. Ter controle zal de bondsarts, dokter Nolen, in diverse plaatsen in ons land zitting gaan houden.

NOG EEN EXPERIMENT?
Ofschoon de trainingsplannen voor 't komende seizoen al klaar liggen en men in Meijel al geëxperimenteerd heeft met een wintercross, heeft de L.M.C.O. nog een experiment in petto en wel een baanwedstrijd op het ijs. Maar, om dit plan te kunnen verwezenlijken, zal koning Winter zijn medewerking moeten verlenen. Alle andere voorbereidingen zijn getroffen. Een aantal renners beschikt over machines met speciale spijkerbanden voor races op ijsbanen. Mocht het dus nog zover komen, dat de baan in het Burg. Damen-
sportpark te Geleen in een ijsbaan kan worden herschapen, dan zal het feest daar beslist doorgang vinden, zo vertelde ons voorzitter Coumans van de L.M.C.O. Wat dit betreft is het dus afwachten.


Amsterdammer Henk Wendelgelst

In de omgeving van Erfurt werd in september van het vorig jaar de internationale Zesdaagse verreden, waar de nu 31-jarige Amsterdammer Henk Wendelgelst voor de eerste maal in zijn motorcarrière een gouden plak veroverde.

Bovendien werd lij het afgelopen jaar kampioen in de 250 cc klasse betrouwbaarheidsritten, zodat het jaar 1964 voor Henk inderdaad heel succesvol mag worden genoemd. Dit succes was, zoals in alle takken van sport, gebaseerd op een jarenlange periode van training en ervaring opdoen, van vallen en opstaan, die voor Wendelgelst in 1937 aanving. Henk werkte in die tijd bij Jan Markus, een echte motorveteraan en had daarvóór al een paar jaar bij de firma Fijma & Van Oosten gewerkt eerst nog automobielen te hebben gerepareerd), zodat hij door deze contacten en naar wij begrepen hebben, voor een groot deel ook door de verhalen, die „oom" Jaap Fijma zo fraai weet op te dissen, het idee kreeg, het zelf ook eens in de wedstrijdrijderij te proberen.

In 1957 dan kocht Wendelgelst een als betrouwbaarheidsfietsje uitgevoerd Eysinkie, die hij ombouwde tot crosser. Na een paar ronden trainen zijn eerste wedstrijd was het echter al bekeken. Een rijder, kennelijk Ook een beginneling, kwam tegen de draad in gereden, zodat in een mum van tijd een heel stel renners op een hoop lagen. De Eysink en een been in de „kreukels" was het gevolg en man en machine werden met een vrachtauto thuis afgeleverd! Geruime tijd stond de aspirant-rijder op non-actief en de Eysink was van de hand gedaan. In 1957 bestelde hij echter een echte 150 cc Maico crosser, die pas laat in het seizoen arriveerde, zodat slechts enkele wedstrijdjes gereden konden worden. Het jaar daarop moest de 150 cc klasse plaats maken voor de 115 cc.

Samen met Gerrit Bühre ging Henk serieus trainen in de Zandvoortse duinen. Deze intensieve training wierp meteen zijn vruchten af in de eerste wedstrijd te St. Anthonis. Waar de toen nog onbekende Amsterdammer zich niet dan na enige moeite had kunnen laten inschrijven hij eindigde meteen als winnaar en werd ook als eerste afgevlagd in daarop volgende wedstrijden te Marum, Emmen en Bergharen. Hij stootte zodoende door naar de seniorenklasse en ging nu (Henk werkte inmiddels bij de Amsterdamse motorhandelaar Joop van Wees) op een Adler rijden. „Ik bracht er eerst niets van terecht", vertelt Henk nu eerlijk. Gaandeweg ging het echter beter, maar daverend waren de resultaten niet en de Amsterdammer aan het eind van dat jaar in het huwelijk trad kwam er om financiële redenen het volgend jaar van crossen ook niet veel.

De Dam-tot-Dam-race die dat jaar werd gehouden — vandaar die „Dam" in de ondertitel, bracht hem tòch in het nieuws. Joop van Wees had met behulp van een heel stel illustere Amsterdamse motorvrienden een zeer snelle route uitgestippeld, die — natuurlijk — met Adlers (en een speedboot voor de kanaal-oversteek) afgelegd zou worden. De organisatie was voortreffelijk geregeld en Wendelgelst, die dit karwei opknapte, stond verschillende malen als snelste genoteerd. tot er lieden met speciale treinen en kabelbanen gingen werken. 

In 1960 ging Henk weer crossen (door de promotie-degradatieregeling weer in de juniorenklasse 250 cc), met een van een Morel frame voorziene Adler, waar hij tot en met 1961 mee bleef experimenteren. Aan het eind van dat jaar ging aangemoedigd door enthousiaste verhalen over de Zesdaagse van Van Wees en zwager Rob Selling, deelnemen aan betrouwbaarheidsritten. In de zomer Van dat jaar ging hij al als „hulpje" mee naar de 3-daagse van Bergamo, waarna hij, tot zijn niet geringe verbazing — en vreugde— uitverkoren voor de Zesdaagse, die dat jaar in Wales werd verreden, kocht een nieuwe CZ 175 cc, „maar", herinnert Henk zich, „dat viel bar tegen. Ik heb in die zes dagen m'n machine van alle kanten bekeken, ernaast liggend dan!" Het was vallen en opstaan, en een ontzet achterframe vereiste bovendien een voortdurende zorg voor de ketting, maar toch werd brons veroverd. 

In 1962, inmiddels had de CZ-man zich in de Nederlandse betrouwbaarheidsstrijd in de 3-daagse van Isny duchtig geweerd, werd hij gekozen in het B-team voor de Zesdaagse te Garmisch-Partenkirchen (Duitsland). Deze uitverkiezing betekende een grote stimulans voor Henk, die echter prompt weer met allerlei mankementen te kampen kreeg. wat hem niet belette nu het zilver mee naar huis te brengen.

Van „Het Motorpaleis" kreeg hij nu voor de vaderlandse wedstrijden een Honda ter beschikking en voor de volgende Zesdaagse te Tsjecho-Slowakije een MZ met 5-bak. „Een fantastisch ding", vindt Henk, „er hoefde geen sleutel aan gezet te worden!" Maar toch sloeg het noodlot opnieuw toe. Een gemiste stempel aan een controle bracht de Amsterdammer in nood, wat hij door heel hard rijden poogde te elimineren. Gevolg: een grote kei sloeg een enorme deuk in zijn velg, met als resultaat veel tijdverlies, zodat hij wederom slechts tot het zilver kon reiken. 

Dit jaar bracht de ommekeer: een in de zware kampioensrit te Makkinga op schitterende wijze veroverd Nederlands Kampioenschap 250 cc en goud in de Oost-Duitse Zesdaagse, ondanks een pijnlijke spierontsteking in de rechterhand.

Zijn plannen voor de toekomst? Henk peinst met gefronste wenkbrauwen over zijn pas opgezette eigen zaak. „Het is heel moeilijk", zegt hij tenslotte. „met rijden te stoppen. juist nu het zo goed gaat en ik van MZ steun ontvang . .



Gebroeders van der Heyden introduceren nieuwe motor (28-3-1963)

Op 28 maart heeft de firma Gebroeders v.d. Heyden te Den Bosch op het circuit van de Wila te Schijndel de nieuwe Cotton machine met de p .k. Starmakers motor geïntroduceerd. De motor heeft twee waardoor de machine aan trekkracht en aan pure snelheid heeft gewonnen. Vanwege de in Engeland gebruikelijke uitlaatdemper hoor je de motor bijna niet. Een bromfietsen geluid. Ook de goede vering viel tijdens de proefritten erg op. Hij steigert in het circuit niet en "hij trekt net zo snel was de conclusie van een der aanwezige bekende coureurs. Het was wel duidelijk, dat de Gebr. v.d. Heyden een voortreffelijke motor in de circulatie hebben gebracht. De nieuwe Cotton kan een der populairste machines worden op het West-Europese vasteland.





Spannende races op gladde 'Eng'

Ongeveer tweeduizend bezoekers hebben zaterdag in Dodewaard genoten van een nationale motorrace, georganiseerd door de SV Dodewaard op de nogal gladde grasbaan 'De Eng'. In de 150 cc. junioren was de deelname der renners zo groot, dat in twee series gereden moest worden. Karsemakers (Aalst), nam direct kop en stond zijn eerste plaats niet meer af. Tweede was Clijnck (Helmond) gevolgd door Mulder (Amersfoort). In de junioren 350-500 cc nam een vijftal renners de leiding. Tussen deze uitlopers ontbrandde een felle strijd, waarin uit Valkenswaard zegevierde. Tweede was Perlot (Utrecht), derde Van Heugten (Amersfoort). Bij de senioren 150 cc. was C. van Lankveld (Uden) heer en meester van het terrein, gevolgd door Smits (Volkel), 3, Kooij (Baarn). In de senioren 350-500 cc. waaraan renners van topklasse deelnamen werd felle strijd geleverd. Maessen uit Venray nam in de tweede ronde de leiding en stond deze niet meer af. C. Turk uit Utrecht die vijf ronden de tweede plaats "bezette, ' moest deze ten slotte nog afstaan aan de fel opkomende Piet van Oorschot.

Cross om nationale titel superklasse op De Duin

De Schijndelse Motor Sport Vereniging is dit seizoen bijzonder actief. Niet minder dan drie cross-evénementen namen voorzitter Spierings en zijn mannen op hun schouders: in maart de NMB-bondsbekerwedstrijden, Eerste Pinksterdag de strijd om de nationale titel de superklasse en straks in september nog eens een nationale cross.

Pinkstermaandag dus het gevecht om de kostbare punten voor het N.M.B.-kampioenschap in de superklasse, waarin de houders van de N-nummers in 250- en 500 cc- klasse gecombineerd strijd leveren. Dit gevecht is de hoofdschotel van de crossmiddag  op het ongeveer 1300 meter lange circuit „De Duin", waar voorts wordt geduelleerd door de senioren 50 cc en de junioren 250 en 500 cc.

Op de bekende zanderige omloop nabij het Schijndelse industrieterrein zal het in de gecombineerde superklasse ongetwijfeld een scherpe strijd worden tussen de titelverdedigers in beide klassen Theo van Kasteren uit Veldhoven (500 cc) en Frans Goossens uit Eindhoven (250 cc) en de dit seizoen vooral sterk naar voren gekomen jonge Bredanaar Martien v. d. Boer, die in het kwartliter-klassement Goossens naar de kroon steekt.

Gevaarlijke kapers op de kust zijn voor dit trio Ad Verstegen (Volkel), Henk Vosters (Eindhoven), Brans (Son), Hensen (Ulestraten), Jo v.d. Berk (Oss), P. Kerkhof (Erp) en P. van Vught (Oss).

Ruim 70 junioren komen in zowel de 250 als de 500 cc-klasse in het strijdperk. Kanshebbers bij de kwartliters zijn o.a. Toon Karsmakers (Aalst), H. Fransen (Son) , W. Verstegen (Nuland) en Ad Lammers (Schijndel). In de halve literklasse gooien de Boekelse drie Verhoeven, v. d. Berg, Biemans hoge ogen.

Schijndelse coureurs ten slotte zijn op „De Duin" favoriet bij de 50 cc senioren, Rini en Jan Vervoort zullen kost wat het kost voor eigen publiek willen zegevieren.

Daarvoor zullen zij dan vooral moeten afrekenen met de huidige kampioen J. Versluis (Leerdam) en A. Voesenek (Oosterhout). De startvlak valt de eerste maal op het zeer overzichtelijk gemaakte en voor de renners van enkele „ aardige" problemen voorziene circuit van de M.S.V. Schijndel om 13.00 uur. De trainingen beginnen om 11.30 uur.



Gulpen

 

Joost Molegraaf en Willy van den Elzen hebben hier een stevig robbertje geknokt om de overwinning.

Er werd door beide coureurs het uiterste van hun krachten gevergd en de machines moesten draaien voor wat zij waard waren.

Uiteindelijk mocht Molegraaf verdiend de ereronde rijden.

Bij de kwartliters Ieek het er op, dat Jan Kers regelrecht op de overwinning afstevende.

De kleine coureur verraste eenieder door zijn fantastisch goede rijden.

Maar nog beter deed het Jo Lammers in de tweede manche.

Jan Kers moest toen zwichten en dat kostte hem de zege.

Maar zijn tweede plaats mag met ere genoemd worden .

Bij de junioren 250 cc klasse trad Harry Driessen van het Limburgiateam op de voorgrond.

Dit was zeer naar de zin van de heer Coumans, die bij de senioren geen overwinnaar uit zijn team kon begroeten, maar Harry Driessen een bekeken wedstrijd zag rijden.

Het werd een fraaie triomf voor Harry, die de slagvaardige Nico V.d. Kuinder op tweede plaats hield.


Uit een ouwe crossdoos
Uit een ouwe crossdoos
Uit een ouwe crossdoos

Motorcross training

Het Racing Info Center en het Willem II Training Center houden op de zaterdagen 22 en 29 maart (1975) trainingsdagen voor de Limburgse motorcrossers. Instructeurs zijn Gerrit Does en Toon Karsmakers. Maximaal twintig coureurs kunnen deelnemen. Crossers kunnen voor verdere informatie terecht bij het Racing Info Center, Looiwinkelstraat 15 te Spaubeek.


Motocross te Schaesberg

Onder ideale weersomstandigheden werd zondag jl. de nationale motocross te Schaesberg verreden. De publieke belangstelling was heel behoorlijk, en M.C.Z.L.-voorzitter Jos Vaessen kan terugzien op een goed geslaagde sportmiddag, die werd gekenmerkt door hevige strijd om de ereplaatsen. Vanwege het grote aantal deelnemers in de klasse junioren 250 cc werd deze verreden in twee series, een herkansing en een finale. In de eerste serie nam Wieman uit Amsterdam meteen de leiding, om die ook niet meer af te staan. Als tweede eindigde Sterk uit Schiedam, en Cees Garritsen leverde een mooie prestatie, door na een slechte start als derde te eindigen. In de tweede serie startten de twee sterke mannen, Gerrit Wolsink uit Hengelo en Han Véls uit Westendorp. Hoewel de klassering in een serie, indien het gaat om de eerste en de tweede plaats, niet belangrijk is voor de einduitslag, konden de heren het toch niet laten elkaar in de haren te zitten. Wolsink was de snelste, Vels nam tenslotte genoegen met de tweede plaats, en de verrassend goed rijdende Nico v. d. Kuinder uit Hilversum, zoon van de bekende motorhandelaar, die hier voor het eerst bij de KNMV reed, werd na een slechte start toch nog derde. In de herkansing plaatsten zich de eerste vijf rijders alsnog voor de finale. Het waren H. Smid, J. v. d. Lindes H. Timmerman, F. Verbrugge en P. Bergsma, die in deze volgorde eindigden. In de tien ronden durende finale liet Gerrit Wolsink geen twijfel meer bestaan aan zijn bedoelingen. Van start tot finish behield hij de leiding, hoewel Han Vels goed bleef volgen. Een fraaie prestatie leverde Nico v. d. Kuinder, die weer een slechte start had — hij kwam aan het eind van de eerste ronde als tiende door — maar zich opwerkte tot de derde plaats, hoewel hij te laat kwam om Vels en Wolsink nog te bedreigen.

De klasse der „zware" junioren was sterk bezet. Henk Vosters uit Eindhoven, een jongen die in de klasse senioren 250 cc al grotere wapenfeiten op zijn naam heeft staan, was hier met zijn 360 cc Lindstrôm de sterkste, maar hij ondervond toch felle tegenstand van de beste „echte" junioren, waar op het ogenblik veelbelovende jongens bij zitten. In de eerste manche was Hoefman het eerst weg, echter spoedig achterhaald door Vosters, die de leiding nam en deze niet meer afstond. Derde werd Hoefmans merk- en plaatsgenoot Wassink, die zijn BSA Victor vôôr de Jawa van R. v. d. Kolk wist te houden. Ook de tweede manche was voor Vosters, nu met P. vd. Kolk, Hoefman en Wassink op de volgende plaatsen In de derde manche had hij evenwel een minder goede start, en Wassink en Hoefman voerden het veld aan. Hoefman nam, na hevige strijd de kop over, en Vosters wist nog als derde te eindigen, en daarmee zijn eindoverwinning zeker te stellen.