Home » George Knevelman

George Knevelman



Handel in het rennerskwartier

Er werd, achter de schermen van de door motorclub „Brunssum" voortreffelijk georganiseerde races, nog méér gehandeld. Door GEORGE KNEVELMAN namelijk. Hij symboliseerde, ergens in het rennerskwartier. het charmante amateurisme van aan motorraces verslaafden. Van (jonge) mannen die elke cent in hun geliefde maar peperdure sportbeoefening stoppen. Zij etaleren de grote ambitie van de ware liefhebber. Zij racen met stukjes en beetjes. Neem de Sittardse gebroeders Knevelman. Zij treden in de wereld van de „vliegende tapijten" op. Bij de zijspannen. TJIBBE KNEVELMAN is de bakkenist van Duitse Honda-rijder HERBERT KRAUSCH. Tot afgelopen seizoen reed George Knevelman samen met naamgenoot GEORG ETZ. „lk ben er mee gestopt. Het was niet meer te betalen", zei hij gisteren gelaten. George bleef niettemin in het metier. Hij ervoer welke moeite broer GEERT ondervond om de (race)eindjes aan elkaar te knopen. In de eigenbouwmachine van Geert (bijrijder: BERTUS VAN OOSTERHOUT) steekt namelijk een motorblok van een speedboot. Een aardige vondst ware het niet dat de motor dit seizoen niet or nauwelijks „praten" wil. Poreus Oostduits aluminium koeling die steeds veel te wensen overlaat. Enzovoort, enzovoort. De problematiek slorpte tot nu toe zo'n slordige 20.000 gulden op. Vraag aan George: „Waarom gooi die blok dan niet weg?" Antwoord: „Er zit al zovéél geld in. Hij moet het toch ééns goed doen. Bovendien, ik heb geen geld voor een andere..." Op zoek naar pecunia besloot Geert een handeltje op te zetten. De netto-opbrengst is voor George, de sukkelende zijspanrijder. In het rennerskwartier verkocht Geert bougies. benzinefilters, remblokjes, remschijven en honderd-en-één andere onderdelen. „Toen ik zelf nog op de motor zat waren George en ik de grootste rivalen. Nu help ik hem waar ik maar kan..." Geert Knevelmans handeltje liep lekker. De motor echter niet. De versnellingsbak vertikte het. Dat betekende zaterdagmiddag:
driftig sleutelen tot zondagmorgen circa vijf uur. Met o.m. de steun van JAAK NOTTEN. Op zoek naar meer compressie werden bovendien de cylinderkoppen gevlakt. Mam toen het duo George Knevelman-Bertus van Oosterhout op weg naar de start van de zijspanrace toog, bleef de eigenbouwmachine plotseling koppig als een muilezel staan: vastloper: De race eindigde nog voor de startvlag gevallen was. Om van pure woede de haren uit je hoofd te trekken. Wat jammer dat deze zijspancombinatie niet door een kleine sponsor een beetje op gang wordt geholpen. Geert en Bertus verdienen het dubbel en dwars. Voor de familie DE VETH zich in het geweld van de zijspannen mengde. moest senior JAN eerst door medicijnman JAN VIOEN gekeurd worden. De Brabantse dokter hield de rechterschouder van Jan grondig tegen het licht. Het lichaamsdeel dat enkele weken geleden tijdens races in St. Joris-Distel gekraakt werd, een ongeval dat Jan met een gebroken sleutelbeen uit de competitie, wierp. „Ik mag weer", reageerde Jan op het groene licht van dokter Vioen. Hij leek op slag een jaar jonger geworden. Zijn vrolijk gezicht stak scherp af tegen het zwaar besnorde nijdige gelaat van HEIN HEVEN. In eigen regio moest Hein langs de kant blijven staan. Omdat een T-stuk van de voorvork aan zijn 750 cc Yamaha op een of ander douanekantoor rondslingerde.„Dat onderdeel komt uit Zwitserland. Zaterdagmorgen reed ik naar Arnhem om het aftehalen'. Maar alles was er potdicht. Die mensen werken op zaterdag niet. Het is om uit je vel te springen". riep Hein uit. Hij legde zich moeilijk bij zijn absentie in de race neer. Dat deed ook Henk Sanders.


KERKRADE/SITTARD - De strijd in de NMB zijspanklasse gaat in de supertop in hoofdzaak tussen de combinatie van de gebroeders Geert Knevelman-Bertus van Oosterhout en George Knevelman-George Ets. In de bak van L'Hoest verricht de derde Knevelman-telg (Tjibbe) als bakkenist zijn halsbrekende toeren. Als volbloedamateurs proberen Knevelman-boys aansluiting te krijgen met de snellere jongens aan de top. Voor beiden 'n haast onmogelijke taak om als eenling tegen het gesponsorde geweld op te kunnen. Het ontbreken van een sponsor speelt vooral de in Kerkrade wonende Georg Knevelman parten. Geert Knevelman, van beroep monteur is nogal optimistisch, in tegenstelling tot zijn oudere broer George. Deze laatste vertelt: „Het is bijna niet meer op te brengen. De kosten zijn schrikbarend hoog geworden. De 28-jarige onderhoudsmonteur heeft tot nu toe al zo'n slordige twaalfduizend gulden, inclusief de aanschaf van zijn combinatie, verdoktert. „Ik zie het niet meer zo zitten, ondanks het feit dat wij de laatste tijd nogal succesvol geweest zijn. Er moet financieel veel veranderen anders zal ik dit seizoen nog stoppen. Het stoppen zal echter niet meevaller. Je leeft nu eenmaal voor je sport", aldus een pessimistische Georg Knevelman.

Plannen

Ander geluid komt echter van zijn broer Geert. Deze is reeds met de plannen voor het nieuwe seizoen bezig. „Het volgend jaar willen wij een geheel eigen rijwielgedeelte bouwen en tevens de bak aan de linkerkant bevestigen", aldus de 22-jarige Geert. „Mijn voordeel dat ik heb, is dat mijn 750 CC Kawasaki wordt gesponsord door de bekende Geleense autocrosser Lambert Keulen. Ook Valvoline neemt een gedeelte voor zijn rekening. Hierdoor wordt mij het racen mogelijk gemaakt", is het optimistische geluid van de Sittardse vrijgezel. Motorraces zijn Ook voor Geert een echte hobby, waarin hij niet het avontuur zoekt. „Een motor is een levend ding dat je ook zo moet behandelen. Daarom zal ik ook geen enkel risico nemen. De motorsport is daar te gevaarlijk voor". Alle drie de Knevelmannen Georg, Geert_en Tjihbe zijn via de solomachine's in de zijspanklasse terecht gekomen. Alleen tijdens de soloraces hebben zij overwinningen kunnen boeken, iets dat hun tot nu toe bij de driewielers nog niet gelukt is. Wel had Georg een groot aandeel in het kampioenschap dat streekgenoot Jan de Veth in 1969 behaalde. Toen fungeerde hij als bakkenist bij de Bornse zijspancoureur.



George Knevelman

WIJNANDSRADE

Uit een grondig onderzoek door NMB-commissielid George Knevelman (Kerkrade) en de Rijkspolitie (Verkeersgroep Maastricht) is gebleken dat de 350 cc-Yamaha van Burt ter Heegde — de coureur die afgelopen zondag tijdens NMB-races in Wijnandsrade de macht over het stuur verloor en vervolgens in het publiek terecht kwam — geen vastloper heeft gehad.

Opperwachtmeester van der Vleuten (Rijkspolitie): „wellicht is er sprake geweest van een menselijke fout. Een van mijn collega's heeft in het Ziekenhuis met Ter Heegde gesproken. De coureur blijkt zich niets van het ongeluk te herinneren". George Knevelman die, namens de NMB, de motor van Ter Heegde demonteerde: „Er is geen sprake van een vastloper. Niet in de motor en niet in de versnellingsbak. De afstelling van de brandstof was rijkelijk.

Mijn mening, die overigens niet geheel door de Rijkspolitie wordt gedeeld, is dat er spaken in het voorwiel gesprongen zijn. Vermoedelijk is een gesprongen spaak door de voorband gestoten waarbij de band lek en de machine stuurloos raakte. Ik heb ook een lasbreuk bij het balhoofd geconstateerd. Maar het kan zijn dat die breuk ontstaan is door de klap waarmee de Yamaha tegen de dranghekken geknald is". Opper van der Vleuten complimenteerde overigens ex-zijspancoureur Knevelman met diens vakkennis. De opper: „Deze heer Knevelman weet waarover hij praat...".