Kees van der Kruijs was een coureur die in een bepaald seizoen bij de wegraces van de NMB alles won wat er voor hem te winnen viel. Maar liefst 43 overwinningen telde zijn erelijst in 1973 en wanneer de drijfas van de 750 cc Honda in de 6 Uren van Someren niet was gebroken, dan hadden er 44 overwinningen op die lijst gestaan. Kees heeft ooit de top van de nationale racerij bereikt en voor hem zou ongetwijfeld een goede internationale carrière niet tot de onmogelijkheden behoren. De Oisterwijkse wegracer blijft echter met beide benen op de grond en zegt hierover: „Ik race puur uit liefhebberij en vind daarom de sfeer en gezelligheid prima bij de N.M.B.. Daarnaast is de reclame van mijn sponsor Opstalan voor 90 procent nationaal gericht ofschoon hij mij vrij laat in de beslissing naar de KNMV over te stappen en te proberen internationaal te gaan rijden. Voor mij hoeft dat echter niet; ik heb zo mijn plezier toch wel." Drie nationale titels (250 cc, 350 cc en standaardklasse tot 500 cc) spreken een duidelijke taal en vooral het aantal overwinningen kwalificeert de stuurmanskunst van Kees van der Kruijs, maar ook de capaciteiten van zijn monteur en manager John Kersten. In de 250 cc klasse startte hij met een Yamaha TD3 (64 pk en topsnelheid 225 km/uur). Van de 20 races won hij er 14, werd driemaal 2e, tweemaal 3e en moest slechts eenmaal met een defecte machine opgeven. Het kampioenschap werd behaald met het maximaal aantal punten van 180! Zijn enige tegenstander van formaat was broer Harry van der Kruijs. die in deze klasse 6 maal won. De 350 cc klasse werd een eentonige zaak. Bij de start zag men de Yamaha TZ van Kees van der Kruijs steeds als eerste wegschieten en zijn mede coureurs zagen hem dan alleen terug, wanneer zij werden „gelapt". Alleen de eerste race in Born moest Kees genoegen nemen met de 3e plaats en in Someren had hij schakelmoeilijkheden en werd 2e. De overige 18 races waren voor de Brabander en zijn enige doelstelling was nog om de hoogste gemiddelde snelheid van de dag te maken. In de standaardklasse tot 500 cc kwam Kees van der Kruijs uit met een Honda 500 cc en met 8 overwinningen (hij reed slechts 14 wedstrijden in deze klasse) pakte hij ook hier de titel. Ad van Mol op Honda en Cees van Ravenstein op Kawasaki waren zijn directe tegenstanders, terwijl in het naseizoen Jack Middelburg op Honda en Piet Damen op Suzuki zeer sterk naar voren kwamen. Wat valt er voor Kees van der Kruijs nu nog meer te bereiken? „Och", zegt de nuchtere Oisterwijker gekscherend, „misschien rij ik in het begin van het seizoen de 250 cc, 350 cc en standaardklasse en pak in het naseizoen de titels in nog 3 andere klassen!' ' Maar daarna veel ernstiger: „Het zal al moeilijk genoeg zijn om deze drie titels te prolongeren. Er komt in de NMB steeds meer talent naar voren en daar zal ik toch eerst mee moeten afrekenen. "Marathon te Oss samen met Gerrit Jongetjes stortte Kees van der Kruijs zich in de 24 uren van Oss. Hiervoor stelde Piek Motors een 750 cc standaard Honda ter beschikking, waaraan nog het nodige gewijzigd moest worden. Kees van der Kruijs hierover: „We hadden voor de start in Oss niets dan problemen. Gerrit Jongetjes heeft zich uit de naad gereden onderdelen. We kregen een week voor de marathon de standaard motor, maar de onderdelen om de Honda geschikt te maken voor deze race waren er nog niet. Pas woensdagavond kwamen de benodigde onderdelen en heeft John Kersten 2 dagen en nachten, slapen was er niet bij, aan de Honda gesleuteld. We misten daardoor de eerste training en ik zag het helemaal niet meer zitten. John hield er echter de moed in en ook Gerrit Jongetjes, die alleen op bevel van John enkele uren naar bed ging. John heeft onder andere dubbele remmen gemonteerd, de carburateurs aangepast en speciale zelf ontworpen uitlaten aan de machine gebouwd. Toen de 24 Uurrace begon kon hij amper zijn ogen open houden. Toch bleef hij nog 24 uur lang in de pits! De Honda had dus geen Piek-, maar een Kersten-tuning! " Hoe die marathonrace is afgelopen is een bekende zaak. Kees van der Kruijs en Gerrit Jongetjes reden geen stukken en bleken de meest regelmatige coureurs. Zij wonnen dan ook terecht deze lange afstandswedstrijd. Bij de sluiting van het seizoen in Fijnaart haalde Kees van der Kruijs nogmaals een huzarenstukje uit. In een race startten de vier snelste machines van elke klasse en Kees stuurde zijn 350 cc Yamaha TZ ook in deze race, ondanks het zware geweld van de 750 cc-ers, naar de overwinning.

- klik op de foto's voor oorspronkelijk formaat -

3565_873262546125647_8310060002152030668_n.jpg
3565_873262546125647_8310060002152030668_n.jpg
1546216_712118832240020_7913654883799559513_n.jpg
1546216_712118832240020_7913654883799559513_n.jpg
10389963_873261529459082_5453016568672984_n.jpg
10389963_873261529459082_5453016568672984_n.jpg
10407387_712119102239993_2290195398892350906_n.jpg
10407387_712119102239993_2290195398892350906_n.jpg
10408704_712119325573304_4190452383148185602_n.jpg
10408704_712119325573304_4190452383148185602_n.jpg
10958843_712119862239917_6794634860611416923_n.jpg
10958843_712119862239917_6794634860611416923_n.jpg
10959562_712119838906586_1601057238297373280_n.jpg
10959562_712119838906586_1601057238297373280_n.jpg
10959743_712119728906597_2045781283262828465_n1.jpg
10959743_712119728906597_2045781283262828465_n1.jpg
10968313_712118312240072_6819322200145040085_n.jpg
10968313_712118312240072_6819322200145040085_n.jpg
10968553_712118425573394_8984775850283004360_n.jpg
10968553_712118425573394_8984775850283004360_n.jpg
10978549_712119788906591_2917383809009084947_n.jpg
10978549_712119788906591_2917383809009084947_n.jpg
10995927_712120025573234_3469317525602232819_n.jpg
10995927_712120025573234_3469317525602232819_n.jpg

Huldiging
Sponsor Opstalan B.V. uit Oisterwijk, fabrikant van dak elementen, gaf onlangs een receptie ter gelegenheid van de drievoudig kampioen. Talloze motorsportliefhebbers waren hierbij aanwezig, zowel van de N.M.B. als van de K.N.M.V..
Op deze avond werd Kees met echtgenote Anita (rondentelster bij de NMB) in de bloemétjes gezet. De heer Van Opstal, directeur van Opstalan B.V. kreeg uit handen van de nationale kampioen een foto-album met het wegrace-relaas over 1973. Het was een gezellige avond, waarop naast de muziek en het drankje Ook een koud buffet werd aangeboden. 

Toekomst
Ondanks de huidige oliecrisis denkt iedere motorsporter toch aan het komende seizoen en ook Kees van der Kruijs is voor 1974 weer in onderhandeling met Opstalan B.V., die in 1973 bijna een halve ton in de wegracer investeerde. Kees zegt hierover: „We gaan in ieder geval weer uitkomen in de 250 en 350 cc klasse. Er is nu een 250 cc watergekoelde Yamaha in bestelling en wanneer we in Nederland niet aan bod komen, dan laat John Kersten, die in het voorjaar een motorzaak gaat openen, er een uit Indonesië komen. Wat verder gaan doen, is nog niet zeker. Maar ik geloof wel, dat ik in nog een derde klasse ga uitkomen. Drie titels in één seizoen en in totaal 43 overwinningen is in motorsportkringen een uniek feit. Of Kees ook het volgende seizoen deze prestaties kan evenaren of overtreffen is een open vraag. Vast staat in ieder geval wel, dat hij bij de favorieten behoort in welke klasse hij ook gaat starten.

Buiten de race-circuits hield Kees van der Kruijs zich ook bezig met de motorsport door zijn functie als administrateur op het bondsbureau van de N.M.B. in 's-Hertogenbosch.

Frans Henrichs reikt Kees hier de Frans Henrichs trofee uit.