Centennial Classic Grand Prix 1998

Een grote gebeurtenis op klassiek racegebied was zonder twijfel de Centennial Classic Grand Prix

dat, met als racedecor het befaamde Asser T.T. Circuit, op vrijdag 8, zaterdag 9 en zondag 10 mei 1998 plaatsvond. 
Dit was destijds dé gelegenheid om de nostalgische racegevoelens op te poetsen.

Wat gebeurde er allemaal?

Verdeeld over de drie dagen kwamen oud-coureurs aan de start die tussen 1950 en 1980 op het Asser Circuit gereden hebben en daarnaast wereldwijd aan meerdere Grand Prix wedstrijden hebben deelgenomen. In feite kwam vrijwel alles en iedereen met naam en faam op wegrace gebied naar Assen om met snelle demonstratieronden op (hun) veelal authentieke racemachines hun kunnen nog eens te tonen.

Wie en in welke klassen er zoal de start kwamen? Het is ondoenlijk om daar een complete overzicht van te geven.
Er kwamen in totaal meer 450 coureurs aan de start. Hieronder enkele namen:

Hugh Anderson, Lars Persson, Barry Smith, Hans Georg Anscheidt, Eugenio Lazzarini, Luigi Taveri, Cees van Dongen, Jan Huberts, Cees van Koeveringe, de gebroeders Foekema, Theo Timmer, Jos Schurgers, Henk van Kessel, Jan de Vries en Aalt Toersen reden in de borrelglasklasse op merken als Honda, (Van Veen) Kreidler, Jamathi, Suzuki, Derbi en Tomos en kruisten op een sportieve wijze de degens. Dan in de 125 cc op hun Eysink, DMF-Puch, Ducati, Maico, Mondial. Morbidelli, MV AgusTa, Yamaha, Suzuki, Honda, MZ en Derbi zagen we Stuart Graham, Romolo Ferri, Dieter Braun, Paddy Driver, August Hobl, Hans Fischer, Chas Mortimer, Cecil Sandford, Alan Shepherd, Willie Scheidhauer, maar ook Jan Kostwinder. Jan Muijlwijk, Jan Rietveld, Frans Schuddeboom, Frans Visbach, Cas Swart, Jan Zoombelt en anderen. Bij de kwartliters troffen we namen als Kork Ballington, Roberto Gallina, Rodney Gould, Eric Hinton, Silvio Grassetti, Umberto Massetti, Phil Read, Sammy Miller, Dieter Falk, Gunther Beer, Walter Villa en Kunimutsu Takahashi, maar ook Theo Bult, Louis van Rijswijk, Piet v.d. Wal, Kees v.d. Kruijs enzovoorts op merken als NSU Sportmax, Adler, Moto Guzzi, MZ, Benelli 4, Yamaha, Kawasaki, Honda, Suzuki, Aermacchi, AMC H-D, MV Agusta, en Bultaco. Mannen als Giacomo Agostini, Gianfranco Bonera, Ernesto Brambilla, John Surtees, Charlobson, Joe Dunphy, Bill Lomas, Alfredo Milani, Bo Granath, Hermandt, Theo Louwes en Leen Rehorst 'bekampten' elkaar in de 350 cc klasse weer op AJS Boyracer, BSA GS, Velocette KIT, Norton Manx, Honda, Yamaha, MV, Moto Guzzi, Benelli, Jawa, etcetera.

De 'koningsklasse' werd bezet door mannen als Geof Duke, Derek Minter, Jim Redman, Ernst Hiller, Roberto Galina, Randy Mamola, Emilio Mendogni, Kees Koster, Piet Knijnenburg, Wil Hartog, Rob Bron, enzovoorts op Gilera, MV, Moto Guzzi, Norton Manx, BMW RS, Suzuki, Matchless, Benelli, Kawasaki enzovoorts. De zijspannen tenslotte werden bemand door de koppels Enders/Engelhardt, Schauzu/Kalauch, Schwarzel/Huber, Biland/Waltisperger, Modder/Woudstra en natuurlijk zal ook Egbert Streuer van de partij zijn. Het merendeel van de coureurs reed net als vroeger in meerdere klassen.

Ferry Brouwer, de grote man achter dit evenement

 

Dé man achter de Centennial Classic Grand Prix was Ferry Brouwer uit Hoevelaken die jarenlang racemonteur van Phil Read is geweest en ook de importeur voor Europa van de bekende Arai valhelmen.

Bij de zeventigste T.T. van Assen zag racefanaat Ferry Brouwer zijn oude idolen in actie. Legendarische namen als Giacomo Agostini, Jan de Vries en Wil Hartog.

Maar hij zag ook hoe zijn jeugdhelden zonder enig respect voor hun verdiensten van de baan werden geveegd toen de echte races begonnen.

Boos dat hij was, ràzend!

Dus organiseerde hij van vrijdag 8 t/m zondag 10 mei 1998 zijn eigen T.T. in Assen!

Het koste hem al anderhalf miljoen gulden.

Maar zei hij 'wat geeft dat, als je zo kwaad bent?'.